DEN FØLSOMME SANSNING – KERAMIK I MESTERKLASSEN.
Kirsten Holms keramiske arbejder har det visionære, det fiktive og det gådefulde i sig. Hun står med sit forfinede, dybt personlige og afklarede formsprog markant i dansk nutidskunst med værker, der har stoflighed og skønhed som stærke spor i sig.
Kirsten Holms keramiske værker er skabt med udgangspunkt i fund fra havet: Et forstenet søpindsvin, en spændende sten eller en eroderet østersskal. I fundene ser Kirsten Holm ikke kun forgængelighedens tydelige spor, hun ser også forgængelighedens skønhed- og her ud fra skaber hun sine originale og tidløse værker.
Hun har en yderst forfinet og æstetisk formsans , og med sin suveræne tekniske formåen skaber hun keramiske værker , hvor følsomme naturfortolkninger bliver som et partitur, der på forunderlig vis sammenkæder kultur og natur.
Kirsten Holms keramiske værker er dansk nutidskunst i mesterklassen.
Lars Lisberg, tidl.forfatter og anmelder ved Kunstavisen.
”Keramiker Kirsten Holm skaber objekter, ofte af form som lågkrukker, der nærmest synes at vokse frem af de danske kystlandskaber. Hun samler sten, fossiler og østersskaller og bygger sine keramiske former op omkring disse naturgaver, sådan at resultaterne er sammensmeltede enheder af keramik og strandfund. Kunstneren former og udfører sine keramiske overflader sådan, at de hænger sammen med og videreudvikler de mønstre og strukturer, der findes i de indsamlede naturmaterialer. For at kunne gøre dette, har hun udviklet en sand ekspertise inden for RAKU- og MUFFELbrænding.
Kirsten Holm har deltaget i et stort antal udstillinger og solgt til bl.a. Statens Kunstfond. Hun er repræsenteret på Keramikmuseum Berlin og på Danmarks Keramikmuseum, Grimmerhus.” (nu CLAY).
Lise Seisbøll, tidl. direktør, Danmarks Keramikmuseum.